Jag steker pannkakor..

Ångrade mig ganska snabbt angående ostbågarna.. tydligen var jag sugen på något mer åt det...gul-bruna hållet.
Istället går jag alltså all-in på plättar.

För att ni ska få en liten inblick i mitt jobb som kreativ pannkaksskapare så följer här en lite liveuppdatering.

17:42 - Den första är på plats. Den första pannkakan alltså, i stekpannan. Ser ut som en liten genomskinlig, lite lätt bucklig (för att inte glömma skrynklig!) amöba. Indränkt i smältsmör. Färg: Gemonskinlig ljusgul. Äter upp den i medömkan så fort den befinner sig i fast form.

17:44 - Andra pannkakan på g, lyckas bränna fast hela mittenpartiet i stekpannan, vilket ger den ett karaktärsfyllt beagle-utseende. (Inte hunden alltså) I övrigt en smooth yta.

17:48 - Tredje is på gräddning.. försöker desperat skrapa bort förkolnade rester av beagle-pannkakans mitt i stekpannan, men misslyckas. Efter en snabb vändning är det bara att konstatera att trean håller på att bli den bästa ever. Inga beaglefasoner här inte! (Dock lite tunnare och slappare i mittenpartiet..)

17:51 - Inväntar trean, som får ligga på stekning lite extra. (Den är nästan 4 mm tjock..råkade hälla på lite väl mycket smet där)

17:53 - Konstaterar med blandade känslor att trean aldrig lyckas bli riktigt genomstekt. Men efter en stunds sorg bestämmer jag mig för att den förmodligen smakar gott ändå, trots tjockleken, som närmast kan beskrivas som 'ett skrivbordsunderlägg'

17:54 - Låter fyran puttra på lite lätt i pannan. Tyvärr med samma tjocklek som sin förfader (trean). Inväntar eventuella komplikationer..

17:59 - Fyran har fått stora luftfyllda bölder norröver. Blir nästan lite euforisk och bestämmer mig för att experimentera lite med min sista pannkaka. Låter den ligga kvar. Brutalt!

18:01 - Provsmakar fyran, som genast ger mig oanadev smakupplevelser. 'Som ett knäckebröd, fast i plättform' blir betyget.

Slutresultat:
3 onaturligt tjocka plättar med ett hål i mitten (plus en liten missbildad i början, som jag åt upp direkt).

Kanske är inte matlagning mitt kall i livet ändå.
Kanske borde jag sluta med att käka upp halva pannkaksmeten innan jag börjar grädda.

Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback